Mediekonstverk som kan ses i Helsingfors och Esbo under sommaren

Det visas mediekonstverk på fler gallerier än vad många känner till. Därför tänkte jag tipsa om några intressanta verk som man kan se under sommaren. Förutom de som listas nedan rekommenderar jag Kiasmas samlingsutställning Känns som hemma som visas 12.1.2024–12.1.2025. Där kan man se bland annat Oliver Kochta-Kalleinen och Tellervo Kalleinens verk Klagokör, där människor i olika städer sjunger ut i klagosång. I samma utställning visas också Samira Elagoz & Z Walsh You Can’t Get What You Want But You Can Get Me, som handlar om två transmäns förälskelse, fysiska transition och förhållande till varandra. Under hela sommaren pågår också Galleri Sinnes videoveckor på Stora Robertsgatan i Helsingfors med nya videoverk var tredje vecka.

FORUM BOX


Azar Saiyar – Aurinkokirja (2023) 24.5. — 16.6.2024

Promobild från Forum Box hemsida.

Azar Saiyar är en filmskapare och mediekonstnär som ofta har behandlar det privata och kollektiva minnet genom att blanda arkivmaterial och eget material. Hennes filmer har under de senaste åren visats på flertalet internationella filmfestivaler och 2022 vann hon Aveks mediekonstpris. 

Saiyars film Aurinkokirja (Solar book) som hade premiär på kortfilmsfestivalen Minimalen i Norge visas nu i Forum box mediabox. Hennes verk Monument of Distance kan också ses i Kiasmas grupputställning Feels like Home. 

Vad finns kvar och vad går förlorat när en sak blir ett museiföremål? Många detaljer har försvunnit, men Satakunta Museums museiföremål har en stark närvaro av vatten som rinner bredvid sig: saker som floden och havet har burit, saker som föddes, som lever och en gång levde på grund av dem och bredvid dem.” – Forum Box

Marjo Levlin – Underdog  24.5. — 16.6.2024

Promobild från Forum Box hemsida.

Marjo Levlin, som Filmvision har intervjuat tidigare här, är en bildkonstnär och filmskapare från svenskspråkiga Österbotten som bor och arbetar i Helsingfors. Hennes verk behandlar både personliga och universella teman och kombinerar historia och samtida fenomen. År 2021 tilldelades hon Risto Jarva-priset vid Tammerfors filmfestival för sin experimentella dokumentärfilm Ellipsis (2020).

Underdog nosar på och utforskar både hundars och människors värld; Den svartvita filmen springer fram ur barndomsupplevelsen av en krock mellan två samhällsklasser och språkgrupper, av föräldrar som bodde i olika länder och ett liv i knapphet (som väckte skamkänslor utan att vara dystert eller sakna kreativa lösningar) och går vidare till att utforska rashundars liv som genom aveln tenderar att få alltmer galna, sjukliga egenskaper och som jämställs med konstnärens observationer av människovärlden och livet i det motstridiga fält där allt fler människor lever i en mångkulturell värld. ” – Forum Box

EMMA, Esbo moderna konstmuseum


Loretta Fahrenholz – Mashes of the Afternoon  31.01 – 28.07.2024

Promobild från Esbo moderna konstmuseums hemsida.

Loretta Fahrenholz är en tysk konstnär som jobbar med film. Hon är bland annat känd för sina performativa dokumentärer. 

Hennes verk är en hyllning till den experimentella feministiska filmkonsten. I verket Mashes of the Afternoon (2018) har Fahrenholz klippt ihop olika remakes från YouTube av den klassiska avant-garde filmen Meshes of the Afternoon av Maya Deren and Alexander Hammid, som Filmvision skrev om här.

Mashes of the Afternoon visar Fahrenholz på sambanden mellan historiska och samtida samt självständiga och ickehierarkiska produktionsmetoder genom att utnyttja videotekniker som remixning och collage.  – EMMA

Andra intressanta artiklar

Bild på Eva-Maria Koskinen.

Ett oändligt hav av möjligheter

Eva-Maria Koskinen hör till den yngre generationen av finlandssvenska manusförfattare, och har just nu många järn i elden.

Stillbild ur filmen Charukake Beja. Bild: Haliz Yosef.

Att dekonstruera sin bakgrund

När Haliz Yosef var sju år gammal sa hen åt sin bror: “Nu talar vi inte kurdiska mera utan bara svenska”. Det är någonting hen ångrat i efterhand. Nu behandlar Haliz sin kulturella identitet, sitt språk och sina minnen i sin konst.

Kritiken finns inte i ett vakuum, den är en del av ett system, ett kretslopp. Foto: Maghradze ph.

Att göra sig helt öppen för det verk man har framför sig

Den kritiska textens värde är inte beroende av hur läsaren agerar, utan vilka tankar den väcker. Men det räcker inte att kritikern tar kritiken på allvar, för om ingen läser har vi ingen att skriva för. Är det skäl att ställa sig fråga: hur mår filmkritiken?

Till vänster en bild från Österbottens Hjältar skylt tagen av Kyösti Linna. Till vänster en bild av gänget i Stuntfarmen tagen av Anna Betlehem.

Österbottens hjältar – i verkligheten och på fiktion

Kyösti Linna ger en inblick i skillnaderna mellan realityserier och dokuserier samt delar med sig av hans erfarenhet som inslagsproducent och utforska populariteten och framtidens potential för liknande program.