bilder från filmvision Finland nummer 7

Bästa läsare!

Äntligen är ljuset och sommarvärmen här, och med det nummer 7 av Filmvision Finland att läsa när maj kliver över i juni. I det här numret bjuder redaktionen bland annat på intressanta intervjuer med kultur- och filmpersoner.

Skribent Martina Moliis-Mellberg har intervjuat Hufvudstadsbladets nya chef för kultur och feature Andrea Svanbäck, som även har ett förflutet som chefredaktör för Filmjournalen. Camilla Roos har i sin tur träffat regissören Elin Grönblom i Stockholm, som berättar om varför hon flyttat till Sverige och om sommarens filminspelning som blir hennes långfilmsdebut.

Anna-Sofia Nylund tipsar om mediekonstverk som går att se i Helsingfors just nu; en konstform som inte alltid får den uppmärksamhet den förtjänar och därmed kan vara svår att hitta till. Hon har också pratat med mediekonstnären Nina-Maria Oförsagd och författaren Hannele Mikaela Taivassalo om deras samarbete kring konstfilmen Bar 2000. 

Filmvision Finland presenterar även sju filmarbetare och skådespelare som valt att flytta utomlands för studier eller jobb. Genom att svara på två frågor berättar de om vilka skillnader de upplevt mellan länderna; vilka för- och nackdelar flytten medfört. 

Gästskribent för kolumnen är dokumentärfilmaren Ivar Jansson från Åland, som berättar om sina upplevelser av att studera vid HDK-Valands filmprogram i Göteborg.

Trevlig läsning och en skön sommar!

önskar,
Redaktionen

Andra intressanta artiklar

Till vänster en bild från Österbottens Hjältar skylt tagen av Kyösti Linna. Till vänster en bild av gänget i Stuntfarmen tagen av Anna Betlehem.

Österbottens hjältar – i verkligheten och på fiktion

Kyösti Linna ger en inblick i skillnaderna mellan realityserier och dokuserier samt delar med sig av hans erfarenhet som inslagsproducent och utforska populariteten och framtidens potential för liknande program.

Filmvision tipsar om mediekonstverk

Mediekonstverk som kan ses i Helsingfors och Esbo under sommaren

Filmvision Finland tipsar om intressanta mediekonstverk som kan ses under sommaren.

Kritiken finns inte i ett vakuum, den är en del av ett system, ett kretslopp. Foto: Maghradze ph.

Att göra sig helt öppen för det verk man har framför sig

Den kritiska textens värde är inte beroende av hur läsaren agerar, utan vilka tankar den väcker. Men det räcker inte att kritikern tar kritiken på allvar, för om ingen läser har vi ingen att skriva för. Är det skäl att ställa sig fråga: hur mår filmkritiken?

Kirsi Vikman och Jimmy Karlsson thumbnail.

Ett framgångsrikt manusförfattarpar

Många minns säkert filmen Den bästa av mödrar (2005), i regi av Klaus Härö. Manuset till filmen skrevs av äkta paret Kirsi Vikman och Jimmy Karlsson. Trion är åter aktuell med en ny långfilm: My Sailor, My Love.