Collage av bilder från Filmvision Finland nummer 4.

Bästa läsare!

Hösten är här, och det är orostider i världen, då är det bra att kunna fly undan mörkret med ett nytt webbnummer av Filmvision Finland!

I nr 4/2023 har Tommi Seitajoki samlat tre finlandssvenska filmkollegor till ett rundabordetsamtal om den finlandssvenska filmens framtid; om dess utmaningar och möjligheter. Läs diskussionen mellan regissörerna/manusförfattarna Claes Olsson, Ulrika Bengts, Eva-Maria Koskinen och Tommi Seitajoki.

Anna-Sofia Nylund reflekterar i en artikel om film som element i teatersammanhang, något som inte är helt nytt men som nu verkar ta plats på flera teaterscener. Så vad kan film eller en videokamera tillföra en teaterföreställning?

Söder Films producent Teresa Ekman berättar, i en intervju gjord av Camilla Roos, om vad en producent behöver tänka på. Camilla ger även ett sammandrag av Aalto universitets öppna föreläsning på Kino K-13 om dramaturgi och hur man finner berättelsens hjärta.

Gästkolumnist Rose-Marie Strand, som jobbar som filmimportör vid Folkets Bio i Stockholm, återger sina intryck från årets Finnish Film Affairs pitch-dag i Helsingfors. Spännande nya finländska produktioner är på kommande.

Trevlig läsning önskar

Redaktionen

Andra intressanta artiklar

Collage av bilder från Filmvision Finland nummer 3.

Bästa läsare!

Sommaren är runt hörnet men innan det passar vi på att publicera nummer 3 av Filmvision Finland. I det här numret har vi behandlat språk ur olika synvinklar; formspråk, filmspråk och språket i filmer.

Bild från "Under olivträden" (1994), Abbas Kiarostami.

Metafilmens formspråk – en lek med sanningen

Gränsen mellan sanning och fiktion i en essä om metafilmens formspråk. ”När det gäller metafilm finns magin också i det man föreställer sig händer utanför filmen.”

Bild från inspelningen av Sawandi Groskind och Kim Ekbergs film XXL.foto Saarlotta Virri.

Konstnärlig frihet med film utan pengar

Det finns otaliga filmskapare som har börjat göra film med väldigt liten eller helt utan finansiering. Lågbudgetfilmen är ibland det enda alternativet för att överhuvudtaget kunna skapa ett verk.

Stillbild ur filmen Ellipsis av Marjo Levlin.

Medie- eller filmkonst? Var placerar vi mediekonstnärerna?

När vi talar om film finns det aktörer vi ofta glömmer bort, nämligen mediekonstnärer eller bildkonstnärer som jobbar med rörlig bild. Det kan kännas oklart vad mediekonst är och vem som kategoriseras som sådan.