Filminspelning av Koka Björn på Jackarby gård. Foto: Helena Nymark.

Bakom kulisserna – Rapport från en filminspelning på Jackarby gård

En solig höstdag anländer ett större filmteam till Jackarby gård, en medelstor herrgård med historiska anor, belägen cirka femton kilometer utanför Borgå. Filmteamet ska spela in några scener för tv-serien Koka björn som baserar sig på Mikael Niemis roman med samma namn. Serien produceras av bolaget Anagram Sweden för Walt Disney Company Nordic & Baltic, för att visas på streamingkanalen Disney+. Serien regisseras av norska Trygve Allister Diesen, och är adapterad till filmmanus av svenska Jesper Harrie

Hemlighetsmakeriet kring serien har varit stort ända tills nyligen då press och media tilläts närvara och intervjua skådespelarna, som är både från Finland och Sverige. Finländska skådespelare som medverkar är bland annat Tobias Zilliacus, Jaakko Ohtonen, Sophia Heikkilä och Tyra Wingren

Filmvision Finland kan presentera en titt bakom kulisserna ur en något annan synvinkel, nämligen genom en intervju med Helena Nymark som tillhör släkten som äger Jackarby gård och som var på plats under inspelningen.

Inspelning pågår. Foto: Helena Nymark.
Inspelning pågår. Foto: Helena Nymark.

Hej Helena Nymark, hur vill du presentera dig själv?

– Jag hör till fjärde generationen på gården. Vi driver Jackarby gård som ett fastighetsbolag och alla aktionärer som äger andelar är från släkten Nymark. Jag jobbar precis bredvid, på företaget Hioma-aine Oy, så när location-scouterna dök upp i somras var jag på plats. Inspelningen var i oktober.

Hur skulle du beskriva Jackarby gård?

– Det är en gård med jättegamla anor. Om jag kommer rätt ihåg så är det från 1400-talet som de första skriftliga källorna finns. I kyrkböcker finns det dokumenterat att fru Karin av Kråkö donerade Jackarby gård med alla ägor till katolska kyrkan för att det skulle hålla mässor för hennes avlidne far och för hennes man. Det var avlatshandel för att deras själar inte skulle förbli i skärselden.

Det låter som stoff för nästa tv-serie.

– Precis. Huset har brunnit ner flera gånger, men i det nuvarande uppförandet har det stått sedan medlet av 1700-talet. Det var bland annat under lilla ofreden som ryssarna brände ner gården.

Det som ofta brukar nämnas är att Jackarby gård är Siri von Essens barndomshem.

– Jo, det var alla i filmteamet jätteimponerade av. Det är ju levande historia. Siri är född på gården 1850 och bodde här tills hon var 18-20 år. När hon var liten flicka fick hon rida hela vägen till Borgå, vilket är ganska enastående.

Hur hittade filmteamet Jackarby gård?

– De hade varit runt på alla möjliga och omöjliga ställen, de hade luskat ut vilka gårdar som fanns. Så de dök upp och knackade på. Det här var mitt på sommaren. Vi gick omkring med location-scouten som tog bilder. Sen skulle någon ateljé ha sexdelade fönster, men det fick inte vara på ett hus som var rött. Processen var fascinerande; hur de ser på saker, hur man kan antyda att man är någonstans i en scen men egentligen är på ett helt annat ställe. De skulle först filma i fem dagar, men till slut blev det bara en dag.

Kan du definiera hur byggnaderna ser ut?

– Jackarby gård består av ett karaktärshus (gult) med en sidoflygel (röd) som är inne på gårdsområdet innanför en stenmur med gamla ekar. Utanför stenmuren finns på västra sidan ett tvåvåningshus, statkarlshuset, som också nuförtiden är ett bostadshus. Det var tidigare ett hus för gårdens arbetare med familjer.

Stenmuren och huvudentrén till Jackarby gård. Foto: Helena Nymark.
Stenmuren och huvudentrén till Jackarby gård. Foto: Helena Nymark.

Hurdana förberedelser gjordes innan inspelningen?

– Hemskt mycket. Olika personer från filmteamet kom och tittade på vilka kameror och vinklar de kunde använda. Sen var det folk från scenografin som tittade på hur de kunde skapa mer gammaldags känsla innan inspelningarna. Det här var i början av september.

Filmades det både interiörer och exteriörer?

– Till en början var det oklart om bådadera behövdes. De sökte vissa interiörer med de fick det löst annanstans, så det blev exteriör filmning och en scen som filmades på verandan i gula huset.

Så det gjordes inga ändringar inomhus inför inspelningen?

– Nej, men vi hade pressen och ett greenroom inne i stora salen i gula huset som de fick tillgång till.

Vilka skådespelare medverkade under inspelningsdagen?

– Där var Pernilla August, som för mig var mest känd. Gustaf Skarsgård och unga Tyra Wingren, och Tobias Zilliacus. De var dem jag kände till från tidigare. Jag blev presenterad för dem och de var jättetrevliga. Men de hade full rulle på, de var ju här för att jobba.

Vilken press var på plats?

– Från Aftonbladet, Yle och Uusimaa, som jag såg. Teamet hade tidigare filmat i Sammatti, så de tänkte säkert att det här var närmare för pressen då det var utanför Borgå.

Pressen tilläts närvara. Foto: Helena Nymark.
Pressen tilläts närvara. Foto: Helena Nymark.

Hur presenterades tv-serien för dig/er innan inspelningen?

– De berättade att de söker en gård som är fin men inte för fin, då det ska utspela sig i Tornedalen. Så den skulle vara lite anspråkslös, det fick inte vara ett stort stenslott utan något som passar in i omgivningen i norr. Och så berättade de att det är Mikael Niemis bok som filmatiseras och att det blir en miniserie på Disney+. Jag tror det var det. De sökte en miljö som skulle passa in i den världen de byggde upp.

Presenterade de vad serien handlar om, fick du läsa synopsis?

– Nej, men jag visste att det här var en exteriör till det huset där Pernilla Augusts karaktär skulle bo. Vi fick en sammanfattning av temat i boken; att det handlar om unga damer som börjar försvinna och att byborna misstänker att det är en björn som far iväg med dem, men att en präst börjar undersöka saken. Vi fick en kort pitch. En äldre släkting tyckte det lät alldeles hemskt, att “vad är det här för mordgrejer som vi blir ihopkopplade med” (skratt).

Hur stor inspelning var det, hur många var på plats?

– De sa att det är en jättestor produktion, större än vad produktioner normalt brukar vara för tv-serier i Finland, 70 personer var på plats. Det var imponerande med tanke på mängden bilar som kom med maskineriet. Smink och annat fanns lite vid sidan av, i tält som ploppade upp, men hela den tekniska utrustningen som skulle finnas till hands bestod av tre stora lastbilar med allt möjligt. Först fanns ingenting, utom någon som lite krattade. Sen kom scenograferna med lite gammaldags tunnor och staket som de satte upp, och sen ett tu tre var det fullt med folk som alla visste vad de skulle göra. När allt var färdigt kom skådisarna och gick igenom vad de skulle göra, och sen var det direkt tagningar. Det var jätteintressant att se.

Pernilla August förbereder sig inför tagningl. Foto: Helena Nymark.
Pernilla August förbereder sig inför tagning. Foto: Helena Nymark.

– Jag gick runt och tittade och pratade lite med alla människor, från smink till catering. Det var två personer som skötte cateringen, som kom med sin lilla buss med sidolucka för lunchservering, och på kvällen kom de med varm kakao och smörgåsar. Alla blev mycket väl omhändertagna. 

– Det fanns en platsansvarig från ett företag som hette Make Mama Proud som var ansvarig för att sätta upp tält och uppvärmning, för hela bakgrundslogistiken. När person A som var ansvarig åkte hem kom de och presenterade person B, och när B åkte presenterades person C. Så jag visste hela tiden vem som var min kontaktperson, det var proffsigt skött. De tyckte också att de hade en positiv upplevelse.

Filmteamet jobbar. Foto: Helena Nymark.
Filmteamet jobbar. Foto: Helena Nymark.

Var höll skådisarna till mellan tagningarna? Och hur lång var inspelningsdagen?

– I gula huset, under vissa tider talade de med pressen, eller så hade de sminkning i en trailer utanför. Inspelningen började vid 09.30 och pågick hela dagen ända till kl. 22.30. Alla bodde på Fiskartorpet i Helsingfors. De hade haft cirka 73 inspelningsdagar innan. Min dag började kl. 07.30, och jag var i säng kl. 23.45. 

Du var den som representerade gården och var på plats hela tiden?

– Det var mera praktiska detaljer, som att får de ta bort en termostat från ett fönster på verandan. Jo, bara ni inte rör fönstren som är gamla originalfönster med ljuvligt vågigt glas. Jag har tvättat fönstren så att jag knappt rört dem då de är så sköra. När verandascenen gjordes var det en solig men kylig dag. Det var så svalt på verandan att andningen ångade. Då frågade de om de fick använda en gasvärmare på verandan. De märkte att jag såg lite skeptisk ut och sa att de har för arbetssäkerhetens skull en brandsläckare precis vid dörren, att de har läget under kontroll. Alla sådana här små grejer kollade de upp med mig.

Men det gjordes inga snickerier eller ommålningar?

– Under något av besöken med location-scouten frågade de hur vi förhåller oss till att måla om väggar. Då svarade jag att den idén kommer jag inte att kunna sälja in till husbolagets styrelse, så bäst att inte röra färgen på väggarna.

Så det var styrelsen för Jackarby gårds husbolag som bestämde att inspelningen fick gå av stapeln och som förhandlade om ersättning?

– Jo, vi kör alla stora beslut via styrelsen då vi är ett fastighetsbolag. Location-scouten berättade att ersättningen beror på hur länge de filmar, om de filmar inne eller ute. Ingen av oss hade ju tidigare erfarenheter av sådana här saker. Ersättningen verkade resonlig, vi har ju mycket utgifter med underhåll, så allt är hemåt.

Hur gjorde ni med elkostnaderna?

– Vi värmde upp gula huset på egen bekostnad, men fick en ersättning för utnyttjandet. Men för hela produktionsapparaten hade de en stor lastbil med en jättestor generator, och grova kablar som de drog för sina lampor och allt annat.

Kablar och annan utrustning på plats. Foto: Helena Nymark.
Kablar och annan utrustning på plats. Foto: Helena Nymark.

Vad skulle du ge för goda råd åt andra som blir tillfrågade om att hyra ut sitt hus?

– Om du har gräsmattor så ha inte en jättefin fest följande veckoslut, för de blir nog ganska nedtrampade (skratt). Om man filmar inomhus så kanske man vill skydda golven då det gås in och ut med skor på. Annars att komma överens om alla detaljer och att ha ett skriftligt avtal. Det blev en lång lista med var, när och vem samt vilka utrymmen som fick användas och vilka inte. Och att någon är på plats och kan svara på alla frågor som kan dyka upp. Det kan man inte överlåta åt någon utomstående.

Fanns det djur med under inspelningen?

– Det skulle vara en häst med, då de skulle komma med häst och vagn i första scenen mot gula huset. Men det blev så omständligt för dem med hästen och vagnen, så de valde att skådespelarna promenerade. De filmade även scener som inte blivit tagna på andra ställen, då de konstaterade att här fanns en åkerkant på baksidan av huset de kunde filma för en scen. Först röjde de och grävde ner några stenar som de sen grävde bort när de filmade (skratt).

Åkern filmas. Foto: Helena Nymark.
Åkern filmas. Foto: Helena Nymark.

Du har skickat foton där det ser ut som att det även gjordes nattagningar.

– Det var jättespännande. Det var så mycket belysning och de hade även en rökmaskin uppe mot landsvägen, så att röken drev in mot inspelningsområdet så att det ser ut som sommardimma. Det var jätteskickligt gjort då man tittade på deras bildskärmar.

Blev grannarna nyfikna, kom utomstående och tittade?

– Man hörde att bilarna saktade in på vägen under kvällsinspelningen för att titta. Filmteamet ringde också och lämnade meddelande åt alarmcentralen, ifall någon skulle ringa om att det är jättemycket rökbildning vid Jackarby gård så de vet att det bara är konstgjord rök (skratt).

Hur skulle du summera din upplevelse av inspelningen?

– Att den var proffsig. Jag har kunnat följa med teaterbranschen en del och det finns vissa element som är liknande men ändå är det ganska annorlunda, som att det var jätteintensivt. Det jag själv blev att fundera på var hur väl alla kunde sitt jobb, fast de var från olika länder och olika företag. När det var tagning var alla tysta, och när det var slut gjorde alla det de skulle göra. Det fungerade som ett smort maskineri, vilket var intressant att se. Då jag själv kommer från företagsvärlden så tittar jag med ledarskapsögon på hur det fungerar. Det fanns ingen enskild som koordinerade alla andra, utan alla visste hur det skulle fungera.

Har ni tänkt på att det här kan innebära att Jackarby gård blir mer känt för allmänheten? Om serien får bra kritik så kanske ni får turister som vallfärdar till er nästa sommar. Så kanske det blir flera inspelningar i framtiden?

– Serien lär ska få en världsomfattande distribution, så kanske vi får en till inkomstkälla (skratt). Vi får avvakta läget och se.

Nattinspelning på Jackarby går. Foto: Helena Nymark.
Nattinspelning på Jackarby går. Foto: Helena Nymark.

Andra intressanta artiklar

Ett collage av bilder från Filmvision Finland nummer 5.

Bästa läsare!

I det här numret har Filmvision Finland försökt lyfta fram synvinklar som mer sällan får plats i rampljuset.

Oscar Forstén. Foto: Riitta Supperi.

Från kreativ producent till filmkonsulent

Oskar Forsten inleder i januari jobbet som AVEKs nya filmkonsulent med ansvar för kort- och dokumentärfilm.

Stillbild ur filmen Charukake Beja. Bild: Haliz Yosef.

Att dekonstruera sin bakgrund

När Haliz Yosef var sju år gammal sa hen åt sin bror: “Nu talar vi inte kurdiska mera utan bara svenska”. Det är någonting hen ångrat i efterhand. Nu behandlar Haliz sin kulturella identitet, sitt språk och sina minnen i sin konst.

Språket – en skådespelares arbetsredskap

”Ge mig en roll på finlandssvensk finska, tack! Eller så skriver jag en själv!”. Johan Fagerudd skriver om sin inställning till att skådespela på olika språk.