Bästa läsare!

Snön töar sakta bort och det finns hopp för en ny vår. Hopp finns det även för finländska dokumentärfilmare, då allt fler dokumentärfilmer uppmärksammas och tar plats på filmbranschens arenor. 

Nyligen gick Helsingfors dokumentärfilmfestival DocPoint av stapeln med visningar av såväl inhemska som utländska sevärda dokumentärfilmer. Årets pris för Bästa utländska film gick till Three Promises av Yousef Srouji, medan priset för Bästa inhemska film gick till Neurotypes av Maija Hirvonen. Filmvision Finland gratulerar vinnarna. Snart går både Tammerfors filmfestival och Vera filmfestival av stapeln, som båda visar intressanta kort- och dokumentärfilmer.

Filmvision Finland har därför valt att i det här numret lyfta fram dokumentärfilmare som är verksamma i Finland. Genom att svara på två frågor har såväl nya som etablerade dokumentärfilmare fått möjlighet att presentera sig. 

Skribenter i detta nummer är Tommi Seitajoki som gjort en intervju med Konstsamfundets kommunikations- och utvecklingsdirektör Mary Gestrin, Anna-Sofia Nylund som skrivit en essä om filmskaparens drivkraft, och Camilla Roos som intervjuat dokumentärfilmarna Anna-Karin Grönroos, Helena Öst och Catarina Diehl.

Gästkolumnist i detta nummer är Harald Antskog som jobbar för DOKKINO.

Givande läsning önskar

Redaktionen

Andra intressanta artiklar

Collage av bilder från Filmvision Finland nummer 3.

Bästa läsare!

Sommaren är runt hörnet men innan det passar vi på att publicera nummer 3 av Filmvision Finland. I det här numret har vi behandlat språk ur olika synvinklar; formspråk, filmspråk och språket i filmer.

Oscar Forstén. Foto: Riitta Supperi.

Från kreativ producent till filmkonsulent

Oskar Forsten inleder i januari jobbet som AVEKs nya filmkonsulent med ansvar för kort- och dokumentärfilm.

Nanook of the North (Robert J. Flaherty, 1922), bild: Wikimedia commons

Filmskaparen och journalisten – att ge plats eller representera?

”Som journalist är jag objektiv (så långt det går), håller mig till fakta, låter andras röster höras. Det är mer rättframt. Som filmskapare är min synvinkel i fokus. Det är också det här som drog mig mot dokumentärfilm – att få använda kreativitet, att utgå från en vision; skapa helt enkelt.”

Presentationsbild för Filmvison Finland nummer 2.

Bästa läsare!

Filmvision Finland presenterar härmed sitt andra webbnummer under temat “Vems är arenan?” Med arena menar vi den skådeplats, estrad, scen där filmskapares och mediekonstnärers verk ges synlighet. Den kan idag skifta från en biografduk, en tv-skärm, en mobiltelefon, eller en utställningslokal.