Bästa läsare!

Snön töar sakta bort och det finns hopp för en ny vår. Hopp finns det även för finländska dokumentärfilmare, då allt fler dokumentärfilmer uppmärksammas och tar plats på filmbranschens arenor. 

Nyligen gick Helsingfors dokumentärfilmfestival DocPoint av stapeln med visningar av såväl inhemska som utländska sevärda dokumentärfilmer. Årets pris för Bästa utländska film gick till Three Promises av Yousef Srouji, medan priset för Bästa inhemska film gick till Neurotypes av Maija Hirvonen. Filmvision Finland gratulerar vinnarna. Snart går både Tammerfors filmfestival och Vera filmfestival av stapeln, som båda visar intressanta kort- och dokumentärfilmer.

Filmvision Finland har därför valt att i det här numret lyfta fram dokumentärfilmare som är verksamma i Finland. Genom att svara på två frågor har såväl nya som etablerade dokumentärfilmare fått möjlighet att presentera sig. 

Skribenter i detta nummer är Tommi Seitajoki som gjort en intervju med Konstsamfundets kommunikations- och utvecklingsdirektör Mary Gestrin, Anna-Sofia Nylund som skrivit en essä om filmskaparens drivkraft, och Camilla Roos som intervjuat dokumentärfilmarna Anna-Karin Grönroos, Helena Öst och Catarina Diehl.

Gästkolumnist i detta nummer är Harald Antskog som jobbar för DOKKINO.

Givande läsning önskar

Redaktionen

Andra intressanta artiklar

I bilden från vänster till höger: Claes Olsson, Ulrika Bengts, Tommi Seitajoki, Eva-Maria Koskinen. Foto: Claes Olsson

Den finlandssvenska filmens framtid?

Vilken framtid har den finlandssvenska filmen? Vilka utmaningar och möjligheter finns? Claes Olsson, Ulrika Bengts, Tommi Seitajoki och Eva-Maria Koskinen träffas för att diskutera ämnet.

Oscar Forstén. Foto: Riitta Supperi.

Från kreativ producent till filmkonsulent

Oskar Forsten inleder i januari jobbet som AVEKs nya filmkonsulent med ansvar för kort- och dokumentärfilm.

Yle logo i hörnet, texten the end framför en filmrulle.

Finns det en framtid för den finlandssvenska dramafilmen?

Viktor Granö belyser och diskuterar läget mot bakgrund av Svenska Yles beslut om att sluta finansiera kortfilmer.

Kritiken finns inte i ett vakuum, den är en del av ett system, ett kretslopp. Foto: Maghradze ph.

Att göra sig helt öppen för det verk man har framför sig

Den kritiska textens värde är inte beroende av hur läsaren agerar, utan vilka tankar den väcker. Men det räcker inte att kritikern tar kritiken på allvar, för om ingen läser har vi ingen att skriva för. Är det skäl att ställa sig fråga: hur mår filmkritiken?