Tips på mediekonstverk under hösten

Mediekonst som kan ses i huvudstadsregionen just nu

Under hösten tar de stora museerna in flera intressanta internationella konstnärer som jobbar med video. Bland annat kan man se norska Tori Wrånes sexkanaliga installation Big Waters på HAM medan Amos Rex presenterar den palestinsk-danska video- och installationskonstnären Larissa Sansours första stora separatutställning i Finland. Forum Box fortsätter att byta mediekonstverk i sin Mediabox och man hinner fortfarande ta del av finländska Reija Meriläinens känslosamma verk Snugglesafe. För övrigt lönar det sig att hålla sig uppdaterad med Cinema Orions och AV-Arkkis konstfilmvisningar Taidetta Taiteen Vuoksi (Konst för konstens skull) med temat rör vid mig, som har visningar på Cinema Orion med jämna mellanrum.

FORUM BOX/Mediabox


Reija Meriläinen – Snugglesafe – tills 13.10.2024

Bild från Forum Box hemsida om Snugglesafe av Reija Meriläinen.

Skulptören och mediekonstnären Reija Meriläinen har länge fungerat som fosterförälder för hemlösa katter via organisationen Kisu ry. Kisu ry är en räddningsorganisation för sjuka och hemlösa djur. I filmen Snugglesafe (2022) ser vi en människa (Meriläinen själv) som tar hand om en katt. Filmen innehåller intima bilder av omhändertagande, sorg och död i en miljö med inslag av skulpturala element. 

https://forumbox.fi/en/exhibition/13016/

EMMA museum, Esbo


Rashaad Newsomes – Untitled (New Way) – 24.11.2023 – 23.11.2025

Bild från EMMA museum om Untitled (New Way) av Rashaad Newsomes.

I den amerikanska konstnären Rashaad Newsomes (f. 1979) ljudlösa verk Untitled (New Way, 2009) blir den rörliga kroppen skulptural, som en rumslig teckning, samtidigt som verket högaktar voguedansens kulturbundenhet och dansarnas skicklighet. Värdekategorierna upplöses då Newsomes dansare tar den vita kuben i besittning med sina virtuosa rörelser.

https://emmamuseum.fi/sv/utstallningar/rashaad-newsome-untitled-new-way

HAM 


Tori Wrånes – BIG WATER 27.9-27.4 2025

Bild från HAM om Tori Wrånes verk BIG WATER.

I sina verk har Tori Wrånes länge utnyttjat olika figurer och varelser som hon förevisar medan de utför sina ritualer i sina egna drömlika världar. Verket som utställningen har fått sitt namn efter, BIG WATER (2022), är en stor, sexkanalig ljud- och videoinstallation där lurviga förhistoriska eller primitiva varelser spelar sälgpipa, dyker och rör sig i takt med havets rytm vid Thailands kust och i de arktiska vattnen i Nordnorge. Verket sluter betraktaren inom sig och immersiviteten förstärks av den långsamt roterande sittkonstruktionen i verkets mitt.

https://www.hamhelsinki.fi/sv/exhibitions/tori-wranes-big-water/

AMOS REX


Larissa Sansour – 9.10.2024–2.3.2025

Bild från AMOS REX om Larissa Sansour; As If No Misfortune Had Occurred in the Night (2022)

Amos Rex har glädjen att presentera den palestinsk-danska video- och installationskonstnären Larissa Sansours (f. 1973) första stora separatutställning i Finland. Det förflutna, nuet och möjliga framtider möts i den mörktonade utställningen där politiska men också universellt mänskliga aktuella teman flätas samman med uppdiktade världar genom berättargrepp från science fiction, dokumentärt material och opera.

https://amosrex.fi/sv/utstallningar/larissa-sansour/

Andra intressanta artiklar

Ur dokumentären För slite! av Ivar Jansson.

Till det svenska flummets försvar

Ivar Jansson berättar om sina upplevelser av att studera vid HDK-Valands filmprogram i Göteborg.

Bild på Eeva Putro

En fullträff efter fem års hårt arbete

Eeva Putro är upphovskvinnan bakom manuset till Tove, filmen om Tove Janssons liv, som 2020 blev den mest sedda finlandssvenska filmen någonsin på biograferna i Finland.

Till vänster en bild från Österbottens Hjältar skylt tagen av Kyösti Linna. Till vänster en bild av gänget i Stuntfarmen tagen av Anna Betlehem.

Österbottens hjältar – i verkligheten och på fiktion

Kyösti Linna ger en inblick i skillnaderna mellan realityserier och dokuserier samt delar med sig av hans erfarenhet som inslagsproducent och utforska populariteten och framtidens potential för liknande program.

Nanook of the North (Robert J. Flaherty, 1922), bild: Wikimedia commons

Filmskaparen och journalisten – att ge plats eller representera?

”Som journalist är jag objektiv (så långt det går), håller mig till fakta, låter andras röster höras. Det är mer rättframt. Som filmskapare är min synvinkel i fokus. Det är också det här som drog mig mot dokumentärfilm – att få använda kreativitet, att utgå från en vision; skapa helt enkelt.”