Bästa läsare!

Ett collage av bilder från Filmvision Finland nummer 5.

Vintern är här, och med den isande kyla och snö i en redan annars kylig värld. I väntan på julen hoppas vi att ett nytt nummer av Filmvision Finland ska lysa upp i mörkret. Så värm glöggen och kryp upp i soffan för en lässtund!

I det här numret har vi försökt lyfta fram synvinklar som mer sällan får plats i rampljuset.

Vår skribent Martina Moliis-Mellberg funderar i en essä över filmkritikens varande och icke-varande samt vad det innebär som yrkesroll. Redaktör Anna-Sofia Nylund har bekantat sig med filmproducenten Oskar Forstén, som i januari kommer att ta över positionen som filmkonsulent på AVEK, medan Camilla Roos har fått en intressant inblick bakom kulisserna på en filminspelning. Genom Helena Nymark, som tillhör släkten som äger Jackarby gård, får vi veta hur det gick till när ett helt filmteam invaderade gården för att spela in scener till den kommande tv-serien Koka björn

Det här numrets gästkolumnist är Finlandssvenskt filmcentrums nya verksamhetsledare Mikaela Westerlund, som berättar om organisationens verksamhet och om sina drömmars fysiska filmcentrum. Och vilken filmälskare skulle inte vilja ha en knytpunkt där man kan se sin önskefilm och diskutera film med likasinnade!

Med önskan om en GOD JUL och ett gott nytt filmår 2024!

Redaktionen

Andra intressanta artiklar

Skärmdump från yle arenan.

Vem får credit på YLE Arenan?

För en tid sedan diskuterades i Facebook-gruppen Film-, tv- och medieaktörer i Svenskfinland vem som avgör hur presentationstexten ska skrivas för produktioner som visas på Yle Arenan.

I bilden från vänster till höger: Claes Olsson, Ulrika Bengts, Tommi Seitajoki, Eva-Maria Koskinen. Foto: Claes Olsson

Den finlandssvenska filmens framtid?

Vilken framtid har den finlandssvenska filmen? Vilka utmaningar och möjligheter finns? Claes Olsson, Ulrika Bengts, Tommi Seitajoki och Eva-Maria Koskinen träffas för att diskutera ämnet.

Ett collage av bilder från nummer 4 av Filmvision Finland.

Bästa läsare!

Hösten är här, och det är orostider i världen, då är det bra att kunna fly undan mörkret med ett nytt webbnummer av Filmvision Finland!

Nanook of the North (Robert J. Flaherty, 1922), bild: Wikimedia commons

Filmskaparen och journalisten – att ge plats eller representera?

”Som journalist är jag objektiv (så långt det går), håller mig till fakta, låter andras röster höras. Det är mer rättframt. Som filmskapare är min synvinkel i fokus. Det är också det här som drog mig mot dokumentärfilm – att få använda kreativitet, att utgå från en vision; skapa helt enkelt.”