Bästa läsare!

Ett collage av bilder från Filmvision Finland nummer 5.

Vintern är här, och med den isande kyla och snö i en redan annars kylig värld. I väntan på julen hoppas vi att ett nytt nummer av Filmvision Finland ska lysa upp i mörkret. Så värm glöggen och kryp upp i soffan för en lässtund!

I det här numret har vi försökt lyfta fram synvinklar som mer sällan får plats i rampljuset.

Vår skribent Martina Moliis-Mellberg funderar i en essä över filmkritikens varande och icke-varande samt vad det innebär som yrkesroll. Redaktör Anna-Sofia Nylund har bekantat sig med filmproducenten Oskar Forstén, som i januari kommer att ta över positionen som filmkonsulent på AVEK, medan Camilla Roos har fått en intressant inblick bakom kulisserna på en filminspelning. Genom Helena Nymark, som tillhör släkten som äger Jackarby gård, får vi veta hur det gick till när ett helt filmteam invaderade gården för att spela in scener till den kommande tv-serien Koka björn

Det här numrets gästkolumnist är Finlandssvenskt filmcentrums nya verksamhetsledare Mikaela Westerlund, som berättar om organisationens verksamhet och om sina drömmars fysiska filmcentrum. Och vilken filmälskare skulle inte vilja ha en knytpunkt där man kan se sin önskefilm och diskutera film med likasinnade!

Med önskan om en GOD JUL och ett gott nytt filmår 2024!

Redaktionen

Andra intressanta artiklar

Mary Gestrin

Ett samtal med Filmpoolen

Intervju med Mary Gestrin, ansvarig för Filmpoolen. Vilken är fondernas vision för den finlandssvenska filmen? Vad bör vi som filmskapare fundera på när vi skickar in våra ansökningar?

Till vänster en bild från Österbottens Hjältar skylt tagen av Kyösti Linna. Till vänster en bild av gänget i Stuntfarmen tagen av Anna Betlehem.

Österbottens hjältar – i verkligheten och på fiktion

Kyösti Linna ger en inblick i skillnaderna mellan realityserier och dokuserier samt delar med sig av hans erfarenhet som inslagsproducent och utforska populariteten och framtidens potential för liknande program.

Nanook of the North (Robert J. Flaherty, 1922), bild: Wikimedia commons

Filmskaparen och journalisten – att ge plats eller representera?

”Som journalist är jag objektiv (så långt det går), håller mig till fakta, låter andras röster höras. Det är mer rättframt. Som filmskapare är min synvinkel i fokus. Det är också det här som drog mig mot dokumentärfilm – att få använda kreativitet, att utgå från en vision; skapa helt enkelt.”

Ur Vaietut perhetarinat. Foto: Impressio Films.

Att se på världen ur en viss vinkel – En intervju med tre dokumentärfilmare

Hur är det att vara dokumentärfilmare? Ett samtal med Anna-Karin Grönroos, Catarina Diehl och Helena Öst.