Bästa läsare!

Ett collage av bilder från Filmvision Finland nummer 5.

Vintern är här, och med den isande kyla och snö i en redan annars kylig värld. I väntan på julen hoppas vi att ett nytt nummer av Filmvision Finland ska lysa upp i mörkret. Så värm glöggen och kryp upp i soffan för en lässtund!

I det här numret har vi försökt lyfta fram synvinklar som mer sällan får plats i rampljuset.

Vår skribent Martina Moliis-Mellberg funderar i en essä över filmkritikens varande och icke-varande samt vad det innebär som yrkesroll. Redaktör Anna-Sofia Nylund har bekantat sig med filmproducenten Oskar Forstén, som i januari kommer att ta över positionen som filmkonsulent på AVEK, medan Camilla Roos har fått en intressant inblick bakom kulisserna på en filminspelning. Genom Helena Nymark, som tillhör släkten som äger Jackarby gård, får vi veta hur det gick till när ett helt filmteam invaderade gården för att spela in scener till den kommande tv-serien Koka björn

Det här numrets gästkolumnist är Finlandssvenskt filmcentrums nya verksamhetsledare Mikaela Westerlund, som berättar om organisationens verksamhet och om sina drömmars fysiska filmcentrum. Och vilken filmälskare skulle inte vilja ha en knytpunkt där man kan se sin önskefilm och diskutera film med likasinnade!

Med önskan om en GOD JUL och ett gott nytt filmår 2024!

Redaktionen

Andra intressanta artiklar

Två upplagor av Sommarboken, av Tove Jansson. Foto: C. Roos.

Boken jag önskade adaptera

Om filmatiseringar, språk och finansiering. ”Det är tidigt 2020-tal och jag läser till min förvåning en notis om att Sommarboken ska filmatiseras…”

Bild från ingången till en biosalong. En lila skylt med texten DOKKINO är utanför dörren.

DOKKINO introducerar dokumentärfilm till finlandssvenska skolbarn och ungdomar

DOKKINO, ett ambulerande dokumentärfilmsevenemang som arrangerar visningar på biografer runt om i Finland.

Bild på Eeva Putro

En fullträff efter fem års hårt arbete

Eeva Putro är upphovskvinnan bakom manuset till Tove, filmen om Tove Janssons liv, som 2020 blev den mest sedda finlandssvenska filmen någonsin på biograferna i Finland.

I bilden från vänster till höger: Claes Olsson, Ulrika Bengts, Tommi Seitajoki, Eva-Maria Koskinen. Foto: Claes Olsson

Den finlandssvenska filmens framtid?

Vilken framtid har den finlandssvenska filmen? Vilka utmaningar och möjligheter finns? Claes Olsson, Ulrika Bengts, Tommi Seitajoki och Eva-Maria Koskinen träffas för att diskutera ämnet.