Presentationsbild för Filmvision Finland nummer 2.

Bästa läsare!

Filmvision Finland presenterar härmed sitt andra webbnummer under temat “Vems är arenan?” Med arena menar vi den skådeplats, estrad, scen där filmskapares och mediekonstnärers verk ges synlighet. Den kan idag skifta från en biografduk, en tv-skärm, en mobiltelefon, eller en utställningslokal.

Rubriken syftar även på frågeställningen om vilka aktörer som lyfts fram i programmens presentationstexter på Yle Arenan. Efter en koll, på vem eller vilka som olika produktionsbolag presenterar i texterna, visade det sig att det fanns en stor variation. Vi ville ta reda på hur det förhåller sig; hur direktiven ser ut; vem som i slutändan bestämmer.

Mediekonstnärer är aktörer som sällan synliggörs på en större arena. Det har fått oss att undra över vad som egentligen är skillnaden mellan medie- och filmkonst? Varför har svenskspråkiga mediekonstnärer, som vunnit fina priser på filmfestivaler, inte blivit framlyfta i finlandssvensk media? Det är kanhända som Helen Korpak konstaterade i en recension i HBL 14.12.2022, om den pågående David Lynch-utställningen i Helsingfors, att konst (eller experimentell filmkonst för den delen) bara intresserar medierna om man är lika känd som Lynch eller Brad Pitt. Därför vill vi på Filmvision Finlands arena även lyfta fram bildkonstnärer som jobbar med rörlig bild och film. 

Gästskribenter i detta nummer är journalisten och dokumentärfilmaren Hanna Nordenswan, som i en essä reflekterar över vem som har rätt att berätta vilken historia på vilken arena. 

Vi har även glädjen att presentera två kolumner av Victoria Forsman och Gunilla Hemming. Victoria Forsman, som går tredje året på Yrkeshögskolan Arcadas film- och mediautbildning, reflekterar över hur studiearenan sett ut under pandemiåren och om sin framtida yrkesarena. 

Gunilla Hemming, med lång yrkeserfarenhet inom att skriva både för teater och tv, reflekterar – utifrån förra webb-numrets artikel om Svenska Yles strypta stöd till finlandssvensk kortfilm – över hur kulturpolitiken och det finlandssvenska medielandskapet såg ut förr och hur det ter sig att se ut i framtiden.

Med hopp om givande läsning!

Anna-Sofia Nylund & Camilla Roos

Filmvision Finlands ansvariga redaktörer

Andra intressanta artiklar

Ett collage av bilder från Filmvision Finland nummer 5.

Bästa läsare!

I det här numret har Filmvision Finland försökt lyfta fram synvinklar som mer sällan får plats i rampljuset.

Yle logo i hörnet, texten the end framför en filmrulle.

Finns det en framtid för den finlandssvenska dramafilmen?

Viktor Granö belyser och diskuterar läget mot bakgrund av Svenska Yles beslut om att sluta finansiera kortfilmer.

Mikaela Westerlund. Foto: Finlandssvenskt filmcentrum.

Med filmen i centrum

Finlandssvenskt filmcentrums nya verksamhetsledare Mikaela Westerlund berättar om organisationens verksamhet och om sina drömmars fysiska filmcentrum.

En person står med en kamera i ett rum utan möbler. Foto: Anna-Sofia Nylund.

Filmskaparens drivkraft

”Filmbranschen är en tuff bransch; det är hård konkurrens om finansiering, lång väg mellan idé och produktion och ovissheten stor”