Bästa läsare!

Ett collage av bilder från Filmvision Finland nummer 5.

Vintern är här, och med den isande kyla och snö i en redan annars kylig värld. I väntan på julen hoppas vi att ett nytt nummer av Filmvision Finland ska lysa upp i mörkret. Så värm glöggen och kryp upp i soffan för en lässtund!

I det här numret har vi försökt lyfta fram synvinklar som mer sällan får plats i rampljuset.

Vår skribent Martina Moliis-Mellberg funderar i en essä över filmkritikens varande och icke-varande samt vad det innebär som yrkesroll. Redaktör Anna-Sofia Nylund har bekantat sig med filmproducenten Oskar Forstén, som i januari kommer att ta över positionen som filmkonsulent på AVEK, medan Camilla Roos har fått en intressant inblick bakom kulisserna på en filminspelning. Genom Helena Nymark, som tillhör släkten som äger Jackarby gård, får vi veta hur det gick till när ett helt filmteam invaderade gården för att spela in scener till den kommande tv-serien Koka björn

Det här numrets gästkolumnist är Finlandssvenskt filmcentrums nya verksamhetsledare Mikaela Westerlund, som berättar om organisationens verksamhet och om sina drömmars fysiska filmcentrum. Och vilken filmälskare skulle inte vilja ha en knytpunkt där man kan se sin önskefilm och diskutera film med likasinnade!

Med önskan om en GOD JUL och ett gott nytt filmår 2024!

Redaktionen

Andra intressanta artiklar

Till vänster en bild från Österbottens Hjältar skylt tagen av Kyösti Linna. Till vänster en bild av gänget i Stuntfarmen tagen av Anna Betlehem.

Österbottens hjältar – i verkligheten och på fiktion

Kyösti Linna ger en inblick i skillnaderna mellan realityserier och dokuserier samt delar med sig av hans erfarenhet som inslagsproducent och utforska populariteten och framtidens potential för liknande program.

Bild från inspelning, flera människor står i en grupp med en kamera. Bild: privat.

Kan man studera film på distans?

En tredjeårsstuderandes tillbakablickar om att studera manus och regi mitt i en pandemi.

Bild från inspelningen av Sawandi Groskind och Kim Ekbergs film XXL.foto Saarlotta Virri.

Konstnärlig frihet med film utan pengar

Det finns otaliga filmskapare som har börjat göra film med väldigt liten eller helt utan finansiering. Lågbudgetfilmen är ibland det enda alternativet för att överhuvudtaget kunna skapa ett verk.

Kritiken finns inte i ett vakuum, den är en del av ett system, ett kretslopp. Foto: Maghradze ph.

Att göra sig helt öppen för det verk man har framför sig

Den kritiska textens värde är inte beroende av hur läsaren agerar, utan vilka tankar den väcker. Men det räcker inte att kritikern tar kritiken på allvar, för om ingen läser har vi ingen att skriva för. Är det skäl att ställa sig fråga: hur mår filmkritiken?