Collage av bilder från Filmvision Finland nummer 3.

Bästa läsare!

Sommaren är runt hörnet men innan det passar vi på att publicera nummer 3 av Filmvision Finland. I det här numret har vi behandlat språk ur olika synvinklar; formspråk, filmspråk och språket i filmer.

Det här numrets kolumnist Johan Fagerudd skriver om sin inställning till att skådespela på olika språk. Vår gästskribent Kyösti Linna reflekterar över reality versus dokumentär genom två österbottniska realityserier, där han utgår från sitt perspektiv som inslagsproducent. 

Camilla Roos minns sin ungdom läsupplevelse och reflekterar över vad som händer med finlandssvenska romaner som adapteras med utländsk finansiering och utländska skådespelare. 

Metafilm är en genre som vi hittills inte har sett så mycket av i Svenskfinland. Anna-Sofia Nylund funderar på gränsen mellan sanning och fiktion i en essä om metafilmens formspråk. 

Trevlig läsning!

Andra intressanta artiklar

Yles logo ovanpå en blå bakgrund.

Svenska YLEs sits förr och nu – historiska reflektioner och en suck

”I skrivande stund har Skådespelarförbundet utlyst en bojkott mot Yle. Det gäller pengar. När jag scrollar på facebook läser jag ett inlägg där en bekant regissör vill försvara Yle och public service mot hoten från dess politiska motståndare – samlingspartiet marknadsnissar och sannfinländska populister.”

Neljän päivän läheisyys, Bild: Katri Naukkarinen.

Film är teaterns nya skådespelare

Att använda film på teater var en stor boom runt 2010-talet, men fortfarande finns video som element i teaterföreställningar kvar.

Bilder från artiklarna i det sjätte numret av filmvision finland.

Bästa läsare!

I nummer 6 vill Filmvision Finland lyfta fram dokumentärfilm och dess skapare.

En person står med en kamera i ett rum utan möbler. Foto: Anna-Sofia Nylund.

Filmskaparens drivkraft

”Filmbranschen är en tuff bransch; det är hård konkurrens om finansiering, lång väg mellan idé och produktion och ovissheten stor”